Digital signage is een onmisbare partner binnen de retail

10-06-2022 | Leestijd: 3 minuten

Digital signage is een onmisbare partner binnen de retail

De afgelopen jaren is de vraag naar digital signage binnen retail enorm toegenomen. Hierdoor zien (potentiële) klanten meer van het aanbod. Winkeliers plaatsen schermen in hun etalages en andere retailers proberen mee te gaan met de concurrentie. Toch kan digital signage nog zo veel meer opleveren, onderstreept Michel Houtzager, Sales Manager bij LG Electronics Benelux.

Het analyseren, signaleren en onderbouwen van succesvolle content

“Data zijn een ware added value die om de hoek komen kijken bij digital signage”, vertelt Michel. “Meten is namelijk weten. Daarmee kun je bijvoorbeeld zien welke items uit een campagne goed scoren wanneer je ze veelvuldig laat terugkomen op een scherm. Op die manier zie je wat er met de voorraad gebeurt als je acties promoot via digital signage – maar daar zijn wel de juiste displays voor nodig.”

Een belangrijke ontwikkeling voor de content van retailers is het toevoegen van bewegende beelden, zoals campagnevideo’s of opnames die aansluiten bij een aanbieding. Dit neemt de klant mee in de beleving van een bepaald product en trekt de aandacht door de hoge mate van afwisseling. Michel: “Je kunt winkelbezoekers daarnaast blijven verrassen met real-time content zodat er geen afwijkende informatie wordt gedeeld.”

Volledig inzetten op de beleving

Het belang van digital signage is veelvuldig terug te zien binnen het retaillandschap. Zo maakt Rituals gebruik van hoogwaardige schermen om klanten overal en altijd relevante content te laten zien wanneer zij een winkel bezoeken. Geen enkel detail gaat verloren dankzij de schermen van LG. Daarnaast heeft BCC onlangs een succesvolle ‘shop-in-shop’ bij Blokker gerealiseerd waar bewegend beeld de boventoon voert. En dat zorgt voor de nodige toename aan bestellingen.

“Tegelijkertijd moet je de content voor dergelijke displays blijven onderhouden en dat vraagt om een andere mindset”, licht Michel toe. “Maar met behulp van data wordt het mogelijk om op ieder moment in te spelen. Gaat het binnenkort regenen? Dan kun je de paraplu’s en poncho’s in real-time afprijzen en de verkoop stimuleren, al dan niet gestimuleerd door een specifiek ingestelde melding. Ook voor de horeca brengt dit oneindige mogelijkheden met zich mee. Wordt het bijvoorbeeld warm, dan wordt met een automatische trigger direct het ijs gepromoot.”

Experience centers in plaats van winkels

Winkelen krijgt vandaag de dag een steeds veranderende betekenis. Het draait niet langer om een productieve middag in de stad met het ‘binnenhalen’ van veel koopjes, maar om de beleving die winkels met zich meebrengen. Shopping moet een experience voor de klant zijn. Iets waar een aantal retailers al enorm goed op weten in te spelen.

“De kracht zit telkens in de digitale content. Het snel kunnen wisselen is een groot voordeel, evenals de talloze duurzaamheidsvoordelen”, vertelt Michel. “Denk eens aan de besparing van CO2-emissies omdat er minder geprint papier nodig is om het POS-materiaal te printen, te verpakken en te verzenden. Het brengt voor iedereen alleen maar voordelen met zich mee; qua duurzaamheid en qua efficiëntie.”

Deel dit:

Ik heb het privacybeleid gelezen en goedgekeurd.

Op deze website maken we gebruik van cookies. Wilt u niet alle soorten cookies toestaan? Lees hier meer over onze cookies en stel uw voorkeuren in