Het bieden van een goede, plezierige winkelbeleving is essentieel voor retailers met een fysieke winkel. Hierbij gaat het niet alleen om het het beschikbare assortiment en de hulpvaardigheid van het winkelpersoneel, maar ook om een comfortabele temperatuur en een aantrekkelijk productpresentatie.
Een uitdaging bij het creëren van het juiste binnenklimaat is dat de temperatuur constant moet blijven, terwijl bezoekers van de winkel in en uitlopen. In de zomer moet het lekker koel en in de winter moet het comfortabel warm zijn. Er moet hierbij niet alleen gezorgd worden voor verwarming en koeling, maar er dient ook een oplossing te worden gevonden voor de tocht die ontstaat door de open toegang van de winkel. Het sluiten van de deuren is veelal geen optie, aangezien je als retailer gastvrijheid wil uitstralen waarbij het bezoeken van de winkel zo laagdrempelig mogelijk moet zijn. Steeds meer retailers kiezen voor een koppeling van verschillende klimaatsystemen, zodat de binnentemperatuur binnen blijft en de buitentemperatuur via een luchtgordijn buiten blijft. Hierbij is het energieverbruik van de verschillende systemen en de integratiemogelijkheden tussen deze systemen een belangrijk aandachtspunt.
Naast het binnenklimaat is ook de manier waarop producten worden gepresenteerd aan winkelbezoekers essentieel voor het succes van retailers. Digital signage, productpromotie via schermen, is in winkels aan een stevige opmars bezig binnen de retailsector. Deze schermen, ofwel displays, zijn in uiteenlopende formaten beschikbaar en worden gebruikt om producten op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren en de merkbeleving versterken. Daarnaast komen er steeds meer innovatieve retail-oplossingen op de markt die winkelbezoekers de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld via hun smartphone interactie aan te gaan met de producten die op de schermen te zien zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe retail-oplossing Klikify.com. Met deze technologie kunnen smartphonegebruikers hun telefoon richten op producten die getoond worden op een LED-display, waarna alle beschikbare informatie over het geselecteerde product direct op hun mobiele telefoon te zien is. Deze innovatieve oplossing is tot stand gekomen door een samenwerking van LG met het bedrijf Selitera. Kijk voor meer informatie op: https://www.lgsolutions.nl/producten/selitera
LG Electronics is een van de topspelers binnen de retailmarkt en biedt een breed portfolio aan oplossingen, variërend van energiezuinige klimaatsystemen, die plug en play gekoppeld kunnen worden op een luchtgordijn, tot aan innovatieve digital signage-oplossingen. Het bedrijf constateert een groeiende vraag naar totaaloplossingen. Of het nu gaat om een combinatie van verschillende klimaatoplossingen of het leveren van complete digital signage-oplossingen.
Binnen de retailsector is er steeds meer behoefte aan totaaloplossingen die de retailer ontzorgen. Retailers kiezen graag een aanbieder waar ze alles kunnen afnemen, van displays tot aan airconditionings. Het creëren van het ideale binnenklimaat blijft echter specialistisch maatwerk. Een mooi voorbeeld hiervan is de ICI PARIS XL-winkel in Waddinxveen.
Maatwerk voor filiaal ICI PARIS XL
ICI PARIS XL nam eind 2014 haar intrek in het destijds nieuwe winkelcentrum van Waddinxveen. Het bieden van een aangename en prettige omgeving voor de bezoekers van de winkel staat sinds de opening centraal. Het moet een genot zijn om meerdere geuren, make-up- en huidverzorgingsproducten te bekijken en uit te proberen, in de winkel én in de beautysalon.
Niet alleen de temperatuur bepaalt hoe plezierig het is om in de winkel en de beautysalon te zijn, maar ook de luchtvochtigheid. De wensen die ICI PARIS XL heeft voor de winkel en de beautysalon zijn echter verschillend. Waar de bezoekers in de winkel rondlopen en hun jas aanhouden, willen zij zich in de salon volledig kunnen ontspannen en comfortabel een behandeling ondergaan. Het gevoel van luxe dat de winkelketen de klant wil geven, moet echter wel kostenefficiënt zijn.

Om aan de specifieke wensen van ICI PARIS XL te voldoen, is het LG Multi V watersysteem geplaatst. Hiermee kan de parfumerie, op een energiezuinige manier, het klimaat in de winkel én de beautysalon zodanig aanpassen dat het perfect aansluit op de wensen die er voor de afzonderlijke ruimtes zijn. In tegenstelling tot reguliere klimaatsystemen, gebruikt dit systeem water als bron voor het verwarmen en koelen van ruimtes in plaats van buitenlucht. Hierdoor kan ICI PARIS XL de winkel in de winter bijvoorbeeld extra verwarmen en in de zomer extra koelen, zonder invloed van de buitentemperatuur. Bovendien kan de winkeleigenaar de temperatuur in de beautysalon en de winkel afzonderlijk instellen. Extra voordeel van het LG-systeem is dat het de lucht kan ontvochtigen. De lucht in de winkel voelt daardoor minder plakkerig aan. Dit is vooral een mooie bijkomstigheid in een drukbezochte parfumerie als deze waar veel geuren worden uitgeprobeerd.