Heeft u een vraag?

Neem dan contact op met LG Business Solutions:
+31 (0)20 456 31 68

Vijf redenen waarom een klimaatsysteem de belangrijkste investering in je winkel is

24-03-2017
Vijf redenen waarom een klimaatsysteem de belangrijkste investering in je winkel is

Het is een typisch verschijnsel; bij de inrichting van een winkel wordt de klimaatinstallatie (koelen, verwarmen en ventileren) vaak gezien als sluitpost op de begroting. Dat gebeurt meestal niet eens bewust. Nadat de vloer, verlichting, het meubilair, de schappen en zelfs de koffieautomaat zijn uitgekozen, komen ondernemers erachter dat ze ook behoefte hebben aan een klimaatinstallatie.
Er zijn echter goede redenen om heel goed na te denken over hoe je de lucht in je winkel of kantoor wilt regelen. En dan is de kans ook nog groot dat je zo'n installatie binnen een paar jaar hebt terugverdiend.


1. Klanten die zich prettig voelen, kopen meer

Wie weleens in een winkel is geweest waar het te warm of te koud was, waar nare geurtjes hingen of de luchtvochtigheid te hoog of te laag was, zal het herkennen; daar wil je het liefst niet al te lang blijven. Zo is het belangrijk dat het klimaat op het niveau van de pashokjes goed is geregeld. Als een klant gaat bibberen of zweten op het moment dat hij of zij kleren gaat passen, is de kans op een succesvolle verkoop klein. Een goed binnenklimaat in een winkel is net als de schoonmaak; als klant moet je niet eens merken dat dit goed geregeld is. Pas als het mis gaat (de winkel is niet schoon, de lucht is niet goed), merk je er iets van.

2. Personeel presteert beter in een goed klimaat

Diverse onderzoeken laten zien dat de prestatie van het winkelpersoneel tot wel 30 procent kan dalen als de temperatuur in de zaak niet in orde is. Als stelregel geldt dat boven de 24 graden de verkoopactiviteit met 5 tot 7,5% per graad afneemt. Wie wil dat het personeel optimaal kan presteren, doet er dus goed aan om het klimaat in de winkel goed te reguleren.

3. Ziekteverzuim gaat omlaag

Een klimaatsysteem dat de lucht in een winkel circuleert, zorgt ervoor dat ziektekiemen zich gemakkelijk kunnen verspreiden. Door te kiezen voor een oplossing die verse lucht toevoert en vervuilde lucht afvoert, zorg je ervoor dat het ziekteverzuim van het personeel omlaag gaat.

4. De investering verdient zichzelf terug

Door gebruik te maken van Warmte-Terug-Win units (WTW) kun je ervoor zorgen dat de stook- en energiekosten drastisch omlaaggaan. In een traditionele benadering zijn de verwarming en airco volledig van elkaar losgekoppeld. Met bijvoorbeeld een ERV-unit wordt verse lucht in het pand gebracht, terwijl vervuilde omgevingslucht naar buiten wordt gevoerd; de warmte uit de afgevoerde lucht wordt daarbij eerst uitgewisseld met verse lucht. Dit levert al gauw een flinke besparing op de energierekening op, waardoor een dergelijk systeem zich snel heeft terugverdiend.

Met een Multi V-systeem VRF is het ook mogelijk om de warmte die vrijkomt bij het koelen in bijvoorbeeld een zuidelijk deel van de winkel te hergebruiken in een ander gedeelte, waar op dat moment behoefte is aan verwarming. Dit is vooral voordelig voor de wat grotere winkelpanden. Als de temperatuur in de winkel oploopt - bijvoorbeeld als er veel mensen in de winkel zijn met vochtige jassen - dan voedt het LG-warmtepompsysteem het luchtgordijn met de warmte die het aan de winkel onttrekt. Het luchtgordijn zorgt voor een gesloten barrière tussen het buiten-en binnenklimaat, waardoor klanten onbelemmerd de winkel kunnen binnenlopen. De bezoekers ervaren slechts dat het klimaat in de winkel plezierig is en niet wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Dit zorgt er niet alleen voor dat de koele buitenlucht op een zeer energiezuinige manier buiten wordt houden; ook draagt het bij aan een aanzienlijke besparing op de energierekening. 

5. Energiesubsidies

Energiezuinige klimaatsystemen die warme en koele lucht hergebruiken komen in aanmerking voor subsidies. Als het rendement van een klimaatsysteem hoger is dan 4 COP (de zogeheten coefficient of performance) dan kom je in aanmerking voor Energie Investeringsaftrek (EIA) subsidie. Dit levert gemiddeld een rendement op van 13,5% van de investering.

Een goed klimaatsysteem zorgt dus niet alleen voor meer verkoop, maar ook voor verschillende besparingen. Dat ondernemers een verwarming of airco niet bovenaan hun prioriteitenlijstje hebben staan is ergens wel begrijpelijk, maar ook onverstandig. De investering verdient zichzelf namelijk al gauw terug, in de vorm van energiebesparingen, subsidies, een hogere omzet en lagere personeelskosten.

Mocht de investering toch nog een heikel punt zijn, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een systeem te financieren. Dat maakt het eenvoudiger om niet alleen te kijken naar wat een klimaatoplossing, maar ook naar een ander belangrijk aspect - wat het zoal kan opleveren.

Een investering die zo'n impact heeft op je verkopen en energierekening, kan per slot van rekening geen sluitpost zijn op de begroting.

Deel dit:

Producten

Referenties

    • Arena Towers Holiday Inn Amsterdam
    Holiday Inn kiest voor LG klimaatsysteem met warmteterugwinning
    Holiday Inn logo


    Location:

    Hoogoorddreef 66a
    1101 BE Amsterdam

    Holiday Inn Amsterdam
    Arena Towers



    Solution:

    LG Multi V IV

    Holiday Inn Arena Towers

    Achtergrond

    Het voormalige ABN AMRO hoofdkantoor is volledig gestript en omgetoverd tot twee imposante hoteltorens; de Arena Towers met daarin Holiday Inn en Holiday Inn Express. 17 verdiepingen met 443 hotelkamers.

    Uitdaging

    Hotelgasten zijn kritisch en stellen hoge eisen - terecht. Groene labels, energiebesparing, comfort en design… Alles komt samen in de boekingsbeoordeling en als hotel doe je je uiterste best om uitstekend uit de bus te komen. Bij een nieuw hotel staat de comfortbeleving van de gast daarom centraal. Klimaatsystemen en tv spelen daarin een grote rol. Die moesten er dus komen. Er moest bovendien één energiezuinig klimaatsysteem met Heat Recovery voor het hele complex komen. Plus een centrale bediening voor het complete gebouw, terwijl beide hotels ook afzonderlijk hun eigen deel moeten kunnen beheren. Uiteraard moesten de kamers zowel in de zomer als de winter gekoeld of verwarmd kunnen worden. En gasten moesten zelf de gewenste temperatuur kunnen instellen op hun kamer. De hoogte van het hotel speelde een belangrijke rol in het geheel.

    Oplossing

    Al snel viel de keuze op het LG Multi V HR klimaatsysteem dat met warmteterugwinning werkt en tegelijkertijd kan verwarmen en koelen. Voor de centrale bediening zijn er 2 ACP BAC gateways aangesloten op het Priva gebouwbeheersysteem via een BACNET-aansluiting. Daardoor heeft ook de installateur op afstand direct inzicht in het klimaatsysteem. De hoogte van 17 verdiepingen vormde voor de LG Multi V geen enkele belemmering; het systeem kan tot 100 meter hoogteverschil probleemloos overbruggen. En aangezien de maximale leidinglengte per buitendeel 1000 meter bedraagt, kan het LG Multi V klimaatsysteem de vraag prima aan. Als een hotelkamer niet bezet is, wordt de temperatuur door de centrale bediening binnen een bepaalde range gehouden. Alle hotelkamers zijn voorzien van een energy saver, waardoor het licht en de klimaatinstallatie automatisch aangaan als de hotelgast de kamer betreedt en automatisch uitgaan als hij de kamer verlaat. Ook dat betekent een flinke energiebesparing, terwijl de kamer toch snel op de gewenste temperatuur komt.

    Ik heb nu volledige controle over het energieverbruik van ons hotelHenk Jan Burgers - Holiday Inn Amsterdam 

    Voordeel

    Beide hotels hebben hun eigen verdiepingen en hun eigen balies en toch maar één LG klimaatsysteem. In alle ruimtes van het hotel heerst een aangename temperatuur, welk seizoen het ook is. Op de kamer kiest de hotelgast zelf bij welke temperatuur hij zich prettig voelt en dat draagt sterk bij aan zijn comfortbeleving. De hotelier heeft een bijzonder energiezuinig klimaatsysteem met een directe koppeling op het gebouwbeheersysteem. Via de centrale bediening kan hij alles monitoren en hiermee houdt de hotelier controle over zijn exploitatiekosten. Een behaaglijke temperatuur in het hele hotel – die ook nog eens energiezuinig is verkregen – geeft de hotelgast een extra goed gevoel en dat vind je terug in zijn hotelbeoordeling.

    LG klimaatsystemen Holiday Inn Arena Towers

    Holiday Inn Amsterdam klimaatsysteem

    LG klimaatsystemen op dak Holiday Inn Amsterdam

    LG klimaatsystemen op dak Holiday Inn Hotel Amsterdam

    • De Willy Naessens bouwgroep kiest voor de LG UltraWide™ monitoren: groter, scherper, met extra gebruiksgemak en een prima service
    De Willy Naessens bouwgroep kiest voor de LG UltraWide™ monitoren: groter, scherper, met extra gebruiksgemak en een prima service

    Location:
    Willy Naessens group
    Kouter 3
    9790 Wortegem-Petegem, België

    Solution:

    LG Display Solutions

     

    Achtergrond

    De Willy Naessens Group is met Willy Naessens Build gespecialiseerd in de bouw van KMO-gebouwen, logistieke gebouwen, distributiecentra, kantoren, commerciële ruimtes, landbouwgebouwen en zwembaden. De afdeling Willy Naessens Food is gespecialiseerd in de distributie van voedingswaren en de productie en verpakking van vleeswaren. We ontmoetten Bart Motte, IT-Manager - Hardware, voor de hele Willy Naessens Group, gevestigd op het hoofdkantoor in Wortegem-Petegem in België.

    “De Willy Naessens Group bestaat uit een 16-tal bedrijven in België, Nederland en Frankrijk. Willy Naessens heeft 2.500 medewerkers in dienst, waarvan 350 bedienden. Tweehonderd bedienden werken hier in Wortegem-Petegem. Hier vind je de verkoopafdeling, het technisch studiebureau, de marketingafdeling, de juridische dienst, de IT-afdeling enzovoorts. De zaakvoerder, Willy Naessens, kent nog steeds iedereen bij naam op het hoofdkantoor en onderneemt volgens zijn eigen tien geboden. Het personeel is zijn grootste kapitaal. Willy is een mensenliefhebber en doet zaken met de met beide voeten op de grond, direct en no-nonsense.”

    Uitdaging

    “Voor onze technische tekenaars is het scherm waarop ze tekenen enorm belangrijk voor de kwalitatieve uitvoering van hun job. De tekenaars zitten een hele dag voor het scherm hele fijne lijntjes te tekenen in verschillende kleuren. We waren opnieuw toe aan nieuwe schermen, idealiter één groot scherm met een nog hogere resolutie, een scherper beeld, extra gebruiksgemak en ga zo maar door. Die hoge resolutie is voor onze technische tekenaars enorm belangrijk, ook foto’s bewerken vergt die hoge resolutie. Op één enkel breed scherm kan je gewoon meer zien. LG kwam voor dit project met het beste voorstel.”

    Oplossing

    “We kozen voor de LG UltraWide™ monitoren met een beeldverhouding 21:9. UltraWide™ is een sub-brand van LG (monitoren met een 21:9 verhouding). We werkten voorheen met twee 27 inch schermen naast elkaar, maar dat nam veel plaats in en gaf nogal een plompe indruk op één bureau. We zijn geen voorstander van twee schermen, 27 inch op één werkplek. Qua prijs en qua onderhoud resulteert dat in dubbele kosten. Bovendien kan één scherm ouder zijn dan het andere met als gevolg een mogelijke verschillende lichtintensiteit op termijn. De  LG UltraWide™ monitoren zijn het perfecte alternatief voor iedereen die twee monitoren gebruikt op één computer (pc en Mac). Op dat ene scherm kunnen we nu ook twee verschillende bronnen aansluiten. Een laptop en een desktop, samen op één beeldscherm.”

    De selectie

    “We screenden de markt: welk type scherm wensen we en met welke specificaties? We testten de LG UltraWide™ monitoren ruim vooraf en vroegen offertes op. De LG UltraWide™ monitor was het eerste 34 inch scherm op de markt. We kwamen uit bij Capiau Computers, verdeler van LG, één van onze trouwe IT-partners. Een eerlijke prijs, een goede service en vlot onderhoud zijn voor de Willy Naessens Group heel belangrijk. Goede schermen met slechte support zijn voor ons geen optie.

    We hebben nu de LG UltraWide™ monitoren in dienst voor de vijftig technische tekenaars van de Willy Naessens Group en we zijn heel tevreden. Ook het design van de schermen is strak en sluit mooi aan op de strakke vormgeving van onze kantoren. Dit voorjaar kochten we nog eens veertig schermen aan, zo worden alle schermen langzaamaan vervangen.”

    Voordeel

     “Onze technische tekenaars zijn vooral onder de indruk van de de hoge resolutie en de grootte van het scherm. Van 27 inch naar een 34 inch breedbeeld is toch een enorm verschil. Onze technische tekenaars zijn in de wolken als ze die upgrade krijgen. De LG UltraWide™ monitor is geen standaardscherm. We hebben intussen ook het model ‘curved’ van de LG UltraWide™ monitor in huis, ik werk ermee. Dat is even wennen, maar nu lukt het mij bijna niet meer om op een vlak scherm te werken. Een ander groot voordeel is het feit dat je op zo een groot scherm met verschillende vensters tegelijkertijd kan werken. Ik zet vaak drie softwaretoepassingen open op één scherm. Zo werk je heel makkelijk met verschillende programma’s zonder steeds de vensters te moeten minimaliseren, te maximaliseren enzovoorts. Je kan veel sneller switchen en dus efficiënter werken. Zeker voor onze overkoepelende functies is dat een grote meerwaarde. Dat is volgens mij intussen voor alle kantoorfuncties een enorme meerwaarde, zonder enige twijfel. De tijd die je ermee wint is enorm.

    Het feit dat onze medewerkers nu meer werkplezier en gebruiksgemak ervaren is echt wel de grootste winst van onze samenwerking met LG. Op dit moment is dit voor ons de ideale monitor en de Willy Naessens Group kijkt al uit naar de volgende en nog grotere LG schermen.”



     

     

    • De Universiteit van Maastricht implementeert LG 23CAV42K-BL
    De Universiteit van Maastricht implementeert LG 23CAV42K-BL
    De Universiteit van Maastricht is een instelling voor wetenschappelijk onderwijs waar ongeveer 16.000 studenten een opleiding volgen. Om deze studenten optimaal te ondersteunen bij hun studie, stelt de universiteit op verschillende locaties op de campus ICT-faciliteiten beschikbaar, waaronder de zero client displays van LG.
Privacy Policy