Heeft u een vraag?

Neem dan contact op met LG Business Solutions:
+31 (0)20 456 31 68

Vijf redenen waarom een klimaatsysteem de belangrijkste investering in je winkel is

24-03-2017

Het is een typisch verschijnsel; bij de inrichting van een winkel wordt de klimaatinstallatie (koelen, verwarmen en ventileren) vaak gezien als sluitpost op de begroting. Dat gebeurt meestal niet eens bewust. Nadat de vloer, verlichting, het meubilair, de schappen en zelfs de koffieautomaat zijn uitgekozen, komen ondernemers erachter dat ze ook behoefte hebben aan een klimaatinstallatie.
Er zijn echter goede redenen om heel goed na te denken over hoe je de lucht in je winkel of kantoor wilt regelen. En dan is de kans ook nog groot dat je zo'n installatie binnen een paar jaar hebt terugverdiend.


1. Klanten die zich prettig voelen, kopen meer

Wie weleens in een winkel is geweest waar het te warm of te koud was, waar nare geurtjes hingen of de luchtvochtigheid te hoog of te laag was, zal het herkennen; daar wil je het liefst niet al te lang blijven. Zo is het belangrijk dat het klimaat op het niveau van de pashokjes goed is geregeld. Als een klant gaat bibberen of zweten op het moment dat hij of zij kleren gaat passen, is de kans op een succesvolle verkoop klein. Een goed binnenklimaat in een winkel is net als de schoonmaak; als klant moet je niet eens merken dat dit goed geregeld is. Pas als het mis gaat (de winkel is niet schoon, de lucht is niet goed), merk je er iets van.

2. Personeel presteert beter in een goed klimaat

Diverse onderzoeken laten zien dat de prestatie van het winkelpersoneel tot wel 30 procent kan dalen als de temperatuur in de zaak niet in orde is. Als stelregel geldt dat boven de 24 graden de verkoopactiviteit met 5 tot 7,5% per graad afneemt. Wie wil dat het personeel optimaal kan presteren, doet er dus goed aan om het klimaat in de winkel goed te reguleren.

3. Ziekteverzuim gaat omlaag

Een klimaatsysteem dat de lucht in een winkel circuleert, zorgt ervoor dat ziektekiemen zich gemakkelijk kunnen verspreiden. Door te kiezen voor een oplossing die verse lucht toevoert en vervuilde lucht afvoert, zorg je ervoor dat het ziekteverzuim van het personeel omlaag gaat.

4. De investering verdient zichzelf terug

Door gebruik te maken van Warmte-Terug-Win units (WTW) kun je ervoor zorgen dat de stook- en energiekosten drastisch omlaaggaan. In een traditionele benadering zijn de verwarming en airco volledig van elkaar losgekoppeld. Met bijvoorbeeld een ERV-unit wordt verse lucht in het pand gebracht, terwijl vervuilde omgevingslucht naar buiten wordt gevoerd; de warmte uit de afgevoerde lucht wordt daarbij eerst uitgewisseld met verse lucht. Dit levert al gauw een flinke besparing op de energierekening op, waardoor een dergelijk systeem zich snel heeft terugverdiend.

Met een Multi V-systeem VRF is het ook mogelijk om de warmte die vrijkomt bij het koelen in bijvoorbeeld een zuidelijk deel van de winkel te hergebruiken in een ander gedeelte, waar op dat moment behoefte is aan verwarming. Dit is vooral voordelig voor de wat grotere winkelpanden. Als de temperatuur in de winkel oploopt - bijvoorbeeld als er veel mensen in de winkel zijn met vochtige jassen - dan voedt het LG-warmtepompsysteem het luchtgordijn met de warmte die het aan de winkel onttrekt. Het luchtgordijn zorgt voor een gesloten barrière tussen het buiten-en binnenklimaat, waardoor klanten onbelemmerd de winkel kunnen binnenlopen. De bezoekers ervaren slechts dat het klimaat in de winkel plezierig is en niet wordt beinvloed door de temperatuur buiten. Dit zorgt er niet alleen voor dat de koele buitenlucht op een zeer energiezuinige manier buiten wordt houden; ook draagt het bij aan een aanzienlijke besparing op de energierekening. 

5. Energiesubsidies

Energiezuinige klimaatsystemen die warme en koele lucht hergebruiken komen in aanmerking voor subsidies. Als het rendement van een klimaatsysteem hoger is dan 4 COP (de zogeheten coefficient of performance) dan kom je in aanmerking voor Energie Investeringsaftrek (EIA) subsidie. Dit levert gemiddeld een rendement op van 13,5% van de investering.

Een goed klimaatsysteem zorgt dus niet alleen voor meer verkoop, maar ook voor verschillende besparingen. Dat ondernemers een verwarming of airco niet bovenaan hun prioriteitenlijstje hebben staan is ergens wel begrijpelijk, maar ook onverstandig. De investering verdient zichzelf namelijk al gauw terug, in de vorm van energiebesparingen, subsidies, een hogere omzet en lagere personeelskosten.

Mocht de investering toch nog een heikel punt zijn, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een systeem te financieren. Dat maakt het eenvoudiger om niet alleen te kijken naar wat een klimaatoplossing, maar ook naar een ander belangrijk aspect - wat het zoal kan opleveren.

Een investering die zo'n impact heeft op je verkopen en energierekening, kan per slot van rekening geen sluitpost zijn op de begroting.

Deel dit:

Producten

Referenties

    • Receptie Bastion Hotel Groep
    Hotel Bastion Deluxe wil kunnen koelen en verwarmen
    Het Bastion Deluxe Hotel Rotterdam/ Beneluxtunnel is een comfortabel 4-sterren hotel dat direct gelegen is aan de A4 nabij Vlaardingen en de Beneluxtunnel.
    Het hotel heeft 135 comfortabele deluxe kamers die allemaal voorzien zien van LG Airconditioning en LG televisies. Tevens beschikt het hotel over een lounge die beschikt over een LG LCD televisie.
    • Hyatt Place Hotel Hoofddorp
    Hyatt Place kiest voor LG ProCentric V
    Sinds januari 2014 kunnen gasten overnachten in het Hyatt Place hotel in Hoofddorp. Hyatt Place is een nieuwe formule binnen de Hyatt-keten: een viersterren ‘airport hotel’ van alle gemakken voorzien voor zowel de zakelijke als toeristische reiziger die comfort zoekt. Hyatt Place heeft alles in huis om het de gast gemakkelijk te maken. Zij willen een optimaal gevoel van comfort creëren en daar hoort een groot 42” tv-scherm bij. Bijna iedereen heeft zijn AV thuis piekfijn op orde en dan is het fijn als je daar onderweg niet op hoeft in te leveren.
    • Hilton Hotel Amsterdam
    Hilton Amsterdam kiest LG LED Full HD Procentric Smart IP
    Het Hilton Amsterdam is een wereldwijd begrip. Het hotel is beroemd vanwege John Lennon’s en Yoko Ono’s bed-in voor vrede in 1969. Zeven dagen lang stonden ze hier, liggend in bed, de internationale pers te woord over het thema ‘vrede’. En dat terwijl ze op huwelijksreis waren. Nog steeds komen mensen van over de hele wereld naar het Hilton om hét hotel van John en Yoko te zien. Maar vooral om te genieten van een prettige omgeving. Alle 271 kamers en suites zijn comfortabel, modern en luxueus. Het is een geliefd hotel bij zakenmensen, maar ook toeristen weten het Hilton goed te vinden. Het hotel ligt namelijk gunstig: vlakbij het museumkwartier, de PC Hoofdstraat en het zakelijke district.
Privacy Policy