Narrowcasting geeft de merkbeleving van KLM een vliegende start

15-02-2022

Narrowcasting geeft de merkbeleving van KLM een vliegende start

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) is de nationale Nederlandse luchtvaartmaatschappij en een van de tien grootste werkgevers van het land. Opgericht in 1919 vindt het zijn thuishaven op de luchthaven Schiphol bij Amsterdam. Kenmerkend is de blauwe kleur, die vrijwel overal terug te vinden is. Maar nog niet voldoende in het bemanningscentrum van de luchtvaartmaatschappij. Zodoende schakelde KLM softwareproducent en system integrator CleverDisplay in, om samen met LG het bemanningscentrum te voorzien van hoogwaardige displays voor narrowcasting.

De bewegingen van de crew als uitgangspunt

Voordat de crew van een vliegtuig aan hun volgende vlucht begint, bereiden ze zich voor in het bemanningscentrum. “Maar in het oude bemanningscentrum had je niet het gevoel dat je een écht KLM-gebouw binnenstapte. Het DNA van ons merk was niet goed te ervaren in de oude situatie”, vertelt Ronny Salic, cabin attendant bij KLM. Tegenwoordig is dat volgens hem heel anders. “Wanneer je nu het bemanningscentrum bezoekt, kom je terecht in een aangename en warme omgeving die precies uitstraalt waar KLM voor staat.”

Om tot de juiste digital signage-oplossingen te komen voor de nieuwe look en feel van het bemanningscentrum, heeft CleverDisplay samen met KLM een gedetailleerd plan van aanpak opgezet. Gebaseerd op de looproute in het gebouw, zijn er op de meest tactische punten displays ingetekend.

De keuze voor de digital signage beeldschermen van LG staat volgens CleverDisplay op zichzelf. “Wij vinden LG een zeer betrouwbaar merk dat perfect aansluit bij de wensen van KLM. De narrowcasting-schermen moeten namelijk 24 uur per dag op ieder moment presteren”, zegt Bas van der Meij, Accountmanager bij CleverDisplay. “De UH5F-serie van LG passen goed in dit plaatje. Die leveren kwaliteit op ieder moment met een hoge lichtopbrengst van 500 candela, wat de kijkervaring verder optimaliseert.”

Oase van blauwe tinten en energie

De voorbereiding van de crew is essentieel om veilig te kunnen vliegen. Daarom hebben CleverDisplay en KLM ervoor gekozen om de schermen op te splitsen in twee onderdelen. Enerzijds zijn er informatieve displays die alle benodigde details tonen, anderzijds zijn er oplossingen die sfeer toevoegen aan het bemanningscentrum. En ook hier is de plaatsing van de digital signage geen plotseling toeval.

“Bij de entree zie je vooral de informatieve schermen. Zo krijgt de crew direct vanaf het begin de nodige informatie te zien over waar ze moeten briefen voor hun volgende vlucht”, licht Salic toe. “Iets verder in hun route zien ze digital signage met sfeerbeelden. Dit helpt om ze een aangenaam gevoel te geven en ze te enthousiasmeren met behulp van onze merkwaarden.”

Een groot voordeel voor KLM is het door CleverDisplay zelf ontwikkelde contentmanagementsysteem (CMS). Dit systeem werkt zeer eenvoudig en intuïtief om content in real-time – en gepersonaliseerd – aan te bieden, zonder dat er een extra player nodig is. Met één druk op de knop kan content eveneens op gekoppelde tablets of laptops worden getoond. Dat maakt het overleggen voor de crew nog efficiënter. Daarnaast komt er een zeer goede service vanuit CleverDisplay bij kijken. Salic: “Mocht er om wat voor reden dan ook iets niet lukken, dan kan ik heel snel contact opnemen met CleverDisplay. Die communicatie verloopt erg goed.”

De samenwerking met LG verloopt volgens Van der Meij erg voorspoedig. “Ze bieden onder meer drie jaar garantie voor de displays on-site. Daarnaast is de samenwerking met LG erg prettig omdat we in nauw contact staan met elkaar. Dat maakt dat alles heel soepel en vlot verloopt.”

KLM

Locatie:

Havenmeesterweg
1118 CD Schiphol
Netherlands

Website: www.klm.nl

 

 

Meer weten over onze producten?

Vul het contactformulier in voor meer informatie, we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

privacybeleid gelezen en goedgekeurd.

Op deze website maken we gebruik van cookies. Wilt u niet alle soorten cookies toestaan? Lees hier meer over onze cookies en stel uw voorkeuren in